Een hobby als zendamateur kan heel veelzijdig zijn. De ene wil alleen verbindingen maken en de andere maakt graag zijn eigen apparatuur. Weer een ander werkt alleen in bepaalde modes. Ieder zijn ding. Binnen de radio hobby heb ik me vanaf het begin bezig gehouden met het renoveren/restaureren van antennes. Vele merken heb ik al onder handen gehad maar mijn persoonlijk favoriet is toch het merk: Fritzel. Deze kwaliteit's antennes worden al sinds de jaren 70 gemaakt. Door de jaren heen zijn er verschillende aanpassingen geweest maar het principe van de antenne staat nog steeds. Eigenlijk kan je zeggen dat een Fritzel antenne nagenoeg onverwoestbaar is (uitzonderingen daargelaten) De constructie is erg degelijk waardoor je met een goed werkende antenne vele jaren vooruit kunt. Ik heb Fritzel antennes van 30 jaar oud gerenoveerd en die werken tot op de dag van vandaag perfect.

 

De meest belangrijke punten zijn de traps en de verbindingsstukken tussen de buizen. Tot ongeveer 2003 werden de elementen vastgezet met RvS parkers. De combinatie van RvS en Aluminium is niet optimaal. Een veel voorkomend probleem is vast gevreten parkers. Diverse keren heb ik meegemaakt dat de parkers zo vast zaten dat ze afbraken bij het demonteren. Na 2003 is men overgestapt op het gebruik van RvS slangklemmen. Kan goed werken maar ook hierbij moet je uitkijken. Wanneer een parker afbreekt, boor ik hem uit en plaats een dikkere parker ofboor de delen geheel door en gebruik een bout/moer verbinding. Het gaat er immers om dat de elementen goed contact maken met elkaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn ervaring is dat de meeste antennes “werkend”uit de mast komen. Iedere antenne wordt vakkundig schoongemaakt en volledig gecontroleerd. Ik heb zelfs een antenne meegemaakt waar een vogels in gekropen was, deze had het niet overleefd. Doordat de traps ventilatie gaten heeft kan hier makkelijk ongedierte in kruipen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enkele extreme voorbeelden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soms zitten de delen zo vast dat doorsliijpen de enige oplossing is. Door de vele antennes die ik gerenoveerd heb is er een kleine voorraad van reserve delen ontstaan. De maatvoering van Fritzel is zo gekozen dat je niet een willekeurige alu pijp kunt gebruiken. In Nederland kennen wij een wanddikte van 2mm. Fritzel gebruikt echte 1,9mm wanddikte. 2mm wanddikte uitvijlen naar 1.9mm zal niet meevallen. Aan de afbeelding is te zien dat je een gebruikte antenne niet zomaar moet gebruiken.

Zelfs plantenresten ben ik tegengekomen in de Fritzel traps. Je kunt op de afbeelding zien dat dit stukje plant vochtig is en met gemak sluiting kan maken in je trap met alle gevolgen van dien. Vocht in je trap is funest.

De witte aanslag is het aluminium spoeldraad dat zwaar gecorrodeerd is. Indien dit vochtig wordt is een vonkoverslag of kortsluiting niet te voorkomen. Wanneer dit gebeurd kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor de set of eindtrap. Ook zie je hier duidelijk dat de spoel slecht contact kan maken met de aluminium huls.  

Enkele voorbeelden  “voor en na”

De nieuwere generatie Fritzel antennes zijn anders geconstrueerd. Ik vindt het persoonlijk een grote verbetering. Wanneer je bij het oude type trap het draad wilde afwikkelen om de aansluitingspunten schoon te maken wilde het draad nog wel eens breken. Het nieuwe type aansluiting zie je hier onder.

De nieuwe doppen zijn voorzien van een uitsparing zodat de doppen minder snel scheuren als het oude model dop. Voordat je de doppen plaats kun je deze het beste even in warm water leggen. Wanneer je de antenne niet makkelijk uit de mast kunt halen adviseer ik om de doppen in te tapen met vulkaniserende tape. Let er wel op dat je de ventilatiegaten in de trap vrij laat en deze moeten uiteraard naar beneden wijzen.

 

Home.
renovatie.
Fritzel pdf.
Antennemast.
Shack.
Modificaties.
Fritzel traps.
Pa7es.
Bouw vakwerkmast.
Contact.